Sähköautot yleistyvät pikkuhiljaa

Päästöjä pyritään vähentämään yhteiskunnan jokaisella osa-alueella ja etenkin niillä, jotka niitä tuottavat eniten. Liikenteen päästöt ovat jo pitkään puhuttaneet. Vaikka moni on alkanut suosia julkisia kulkuvälineitä ja pyöräilyä, eivät kaikki voi luopua autoistaan. Autoilu on siksi syytä tehdä ympäristöystävällisemmäksi. Tähän tarkoitukseen on alettu kehittää sähköautoja ja kaasuautoja, joiden päästöt ovat perinteisiä autoja paljon pienemmät.

Sähköautot yleisempiä kuin kaasuautot

Sähköautot ovat yleistyneet paljon nopeammin kuin kaasuautot. Tämä johtunee siitä, että sekä autojen että latauspisteiden toteuttaminen käy melko helposti. Sähköautojen latauspisteitä onkin jo kymmenittäin, kun taas kaasuautoille latauspisteitä on harvakseltaan. Monissa maissa ja suurkaupungeissa sähköautojen hankintaa saatetaan jopa tukea taloudellisesti, sillä ne auttavat vähentämään ilmanlaadun ongelmia.

Sähköautot käyttävät verkkosähköä, mikä lisää kysyntää ja aiheuttaa lisää paineita sähköntuotannolle. Sähköntuotanto painii jo ennestään uusiutuvien energianlähteiden lisäämisen kanssa. Kaasua voidaan myös tuottaa uusiutuvista energianlähteistä, mutta toistaiseksi tuotantolaitoksia on vähän, ja suurin osa kaasusta onkin fossiilista – mutta pienipäästöistä – maakaasua. Suomessa biokaasun kysyntä on pientä, kun verrataan vaikka Ruotsiin.

Sähköautojen kehitys jatkuu

Sähköautoissa on painittu akkujen kanssa, sillä niissä käytettyjen litiumioniakkujen käyttöikä ei ole turvallisuuden vuoksi ollut kovin pitkä. Uusien teknologioiden avulla käyttöikä ja turvallisuus ovat kuitenkin alkaneet parantua.

Sähköautoja löytyy enemmän kaupungeista ja alueilta, joilla latauspisteitä on enemmän. Valtaosa väestöstä odottaa yhä, että teknologia kehittyy ja latauspisteet lisääntyvät. Sähköautot ovatkin usein kaupunkimaastureita tai pieniä kaupunkiautoja. Esimerkiksi Opelilta löytyy täyssähköinen, uusi kaupunkimaasturi, ja yritys raportoi kysynnän olevan kasvussa. Yritys on luvannut täyssähköistää mallistonsa 2020-luvun aikana.

Sähköautoja tuottavat Opelin lisäksi esimerkiksi BMW, Hyundai, Mercedes-Benz, Nissan, Renault, Tesla ja Volkswagen. Niiden toimintamatkat vaihtelevat 150-600 kilometrin välillä, ja tarjolla on niin perheautoja kuin urheiluautojakin. Hinnat lähtevät n. 40 000 eurosta. Sähköautot ovat olleet näyttävästi esillä viime vuosien autonäyttelyissä.

Hybridit ovat edelleen huomattavasti yleisempiä ja jopa melko suosittu valinta. Niiden toimintamatka sähköllä on useimmin 30-50 km, ja malleja on hieman enemmän kuin sähköautoissa. Hiljainen hybridi on kätevä valinta, tosin niihin liittyvä teknologia vaatii usein vierailun huoltamossa pientenkin ongelmien suhteen.