Kaasuautojen määrä kasvaa

Kaasuauton polttoaineena toimii kaasu, joka voi olla biokaasua tai maakaasua. Oli polttoaineena sitten kumpi tahansa, päästöjä syntyy vähemmän kuin (muista) fossiilisista polttoaineista. Biokaasu on täysin päästötöntä, kun taas maakaasusta syntyy 20—30 % vähemmän hiukkaspäästöjä. Nestekaasu ei käy polttoaineeksi.

Suomessa jo useita malleja ja tankkauspisteitä

Suomessa halutaan kasvattaa vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkevien ajoneuvojen määrää 30 %:een vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaa pitkälti kaasu- ja sähköautoja, joihin on eniten panostettu. Suomessa myydään kaasuautoja, joihin voi käyttää sekä bensiiniä että kaasua; bensakäyttöiset autot voi muuttaa kaasukäyttöisiksi. Muissa maissa esimerkiksi kaasukäyttöiset bussit ovat yleistyneet, sillä ne voivat auttaa parantamaan kaupunkien ilmanlaatua, mutta ne ovat tutkimusten myös turvallisempia.

Suomessa kaasuautoja myyvät Audi, SEAT, Skoda, Opel, Volkswagen ja Iveco. Osa ihmisistä ostaa myös kaasuautonsa ulkomailta tai käytettynä Suomesta. Kaasuautoja on etenkin Etelä- ja Lounais-Suomessa, mistä löytyy eniten tankkauspisteitä. Nykyään tankkaus pisteitä on reilut 30, mutta määrä kasvaa jatkuvasti. Pohjoisin tankkauspiste löytyy Oulusta. Lähimmän pisteen voi löytää mobiilisovelluksen avulla, ja samaa kautta löytyvät myös muut tankkauspisteet.

Verkoston pienuus saa kuluttajat epäröimään

Kaasuautoja löytyy Suomesta vain noin 2000, mutta niiden myynti on kasvanut räjähdysmäisesti. Valtaosa kuluttajista epäröi kuitenkin yhä, moni kirjoittaa mieluummin selaimeensa casino review tai online casino review, ja suuntaa Casumo Casinolle pelaamaan. Kaasuautoista on kuitenkin tulossa yhä yleisempiä. Etelä- ja Keski-Suomessa kaasuautolla kulkee jo hyvin pelkällä kaasulla, vaikka reittejä voikin joutua hieman suunnittelemaan. Moni epäröi, sillä ei ole varmaa millainen auton vaihtoarvo tulee olemaan.

Esimerkiksi Uudessa-Seelannissa kaasuautoja oli parhaimmillaan jo kymmenesosa autoista 80-luvulla, mutta valtio ei tukenut kehitystä ja se romahti. Sittemmin asiaa on korjattu lisäämällä tankkausasemia.

Kaasuautoja halutaan liikenteeseen jopa 50 000 kappaletta vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaa, että verkostoon on panostettava entistä enemmän ja uusia malleja on saatava markkinoille. Vaikka moni merkki tarjoaa jo kaasuautoja, ovat mallistot suppeita, eikä niistä välttämättä löydy kaikille sopivaa tai mieluista mallia. Kaasuautoilla on kuitenkin etuja: kaasu syövyttää moottoria vähemmän kuin bensiini, ja se on halvempaa.